söndag 7 juni 2009

Luftrummets mästare gör morgontoalett



17 maj 2009


Sitter på korpberget och spanar mot sjöns falkpar. Jag har satt mig en bit ner i branten. Det är visserligen skugga, men mindre trafibrus och underbar utsikt över sjön, falkklippan och skogarna bakom. Falkhonan (fast jag är inte säker på det, kan bara skilja dem åt när jag ser båda) har nyss blivit avlöst med ruvningen, tagit sig en liten morgontvagning i sjön - jag kände mig nästan pinsam när jag satt och skärskådade henne i tuben. En pilgrimsfalk som landar på en strandklippa, försiktigt och halvklumpigt stapplar sig ner för den hala stenen och först efter ett antal turer av vinglande försiktigt klivande i vattenbrynet vågar huka sig ner i vattnet och skvätta kaskader med ryggfjädrar och vingar som vilken gråsparv i fågelbadet som helst - (Shit! Nu tappade jag bort henne!! Hon hade hunnit upp i ett av favoritträden för att fixa till fjäderdräkten och peta tånaglarna när jag började skriva.Och nu är hon borta!. Jag får ta paus en stund och leta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar