söndag 7 juni 2009

Välkommen till min blogg!

Skrivet 19 april 2009:

Vem är jag?Min gamle vän, geopoet och skogsteatermedskapare Per Westman kallade sig på sin Facebooksida för en "religiös ateist". Kanske är det detta jag också är. Fast jag skulle lika gärna kunna kalla mig en "icke-religiös Guds-upplevare" eller "egensinnig naturdyrkare". Är det där bara ett tidstypiskt sätt att försöka markera sin absoluta egenart - att just jag minsann inte går att placera in i nån kategori och är bara helt speciell. Nej, jag tror inte det - och det är en av bakgrunderna till att jag börjar skriva denna blogg. Efter att ha läst lite om svenska folket syn på livsåskådningsfrågor (t.ex. i Bråkenhielm m.fl. Världsbild och mening, Nya Doxa 2001), tror jag snarare att jag i mina religiösa irrtankar är ganska lik en majoritet av befolkningen i det här landet. Men olik de flesta som pratar eller skriver offentligt om Gud! Utifrån enkätsvaren i Bråkenhjelms bok kan man säga att cirka 20% av svenskarna kan räknas som bekännande kristna eller muslimer, medan 60-65% har ett mer eller mindre religiöst förhållande till naturen. Som jag. Såna som vi brukar också kallas "privatreligiösa". Och i detta ligger en av mina största frågor - en fråga som jag brottats med hela mitt liv, och som jag kanske främst borde rikta till min psykolog - eller till nästa religionsinstiftare?; Hur ska jag hantera min längtan att dela erfarenheter som kanske inte går att dela? Nu testar jag bloggmetoden. Få se vart den för mig?

P.S Jag heter Calle Bergil och är kajakinnehavare, tvåbarnspappa, gammal fältbiolog, tågpendlare, flintskallig, gift, radhusägare, byalagsordförande, 1:a tenor, färgblind och rätt lycklig för ögonblicket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar