torsdag 5 januari 2012

Världsarv?















5 april 2011

Nej, jag har inte glömt vår Afrikaresa. Det gör man inte. Åsynen av baobabträden vid foten av den stora gravsänkan, sammetsnätternas stjärnor och ljud, de väldiga slätterna med stora vilda djurflockar ända mot horisonten.
Egentligen tycker jag att ordet "världsarv" borde inkludera allt denna jord fram till idag har frambringat, inklusive min sjö, den eviga isen på den och kajorna ovanför den, ja inklusive mig själv, min plastkajak och den evigt jävla bullrande E20.
Men om jag måste välja ut en enda plats som mer skyddsvärd för framtiden än något annat, skulle det kunna bli "världsarvsområdet" Serengeti - Masai Mara - Ngorongoro.
Det finns också åtskilliga vägar på denna jord att ifrågasätta, som t.ex. Scan Linkmotorvägen genom Ljungskile som vi startade en hel trädkramarrörelse för att stoppa, och den evigt-jävla-bullrande-E20. Men om jag måste välja ett vägbygge som måste synas mer i sömmarna än något annat, blir det den föreslagna nya vägen tvärs igenom norra Serengeti.
Jag är inte jätteinsatt i detaljerna, men tillräckligt för att stödja den nybildade ideella organisationen Serengeti Watch som arbetar för ett bevarande och en hållbar utveckling av detta världsarv.
Gör det du med!
Här är länken:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar